Official Blog

公式ブログ

インター保護者面談での英語の質問&回答例100選!


このページでは、インターナショナルスクールの面談(保護者面談)で使っていただける英語(英会話)の質問、回答例100パターンをご紹介します!

お子様が通われている(又は通わせようと考えていらっしゃる)インターナショナルスクールがプリスクール、キンダー、小学校、中学校、高校かによっても、確認されたい英語の質問、回答例は異なると思いますので、それぞれのインター別に目次分けしております。

この質問、回答例100パターンの中にイメージされている英語(英会話)の例文がない場合でも、「インターの先生への英語での質問&連絡例文120選!(保護者向け)」の記事や「インター面接での英語での質問&回答例50選!(保護者向け)」の記事の中には参考にしていただける英語(英会話)表現があるかもしれませんので、こちらも是非ご覧になって下さい。

目次の中の気になる項目をクリックしていただくと、その箇所にジャンプできます。

目次

1. 「プリスクール」の保護者面談での英語(英会話)

1-1. 保護者面談での最初のご挨拶

Hello. I’m Keiko Kimura. I’m Kengo’s mother. It’s nice to meet you.
(こんにちは。木村恵子と申します。健吾の母です。お会いできて光栄です。)

Hello, Mr. Smith. I’m Keiko. Thank you for your time today.
(こんにちは、スミス先生。私は恵子です。本日はお時間を割いていただいてありがとうございます。)

1-2. 「うちの子大丈夫ですか?」「泣いてませんか?」という類の質問

Does my child seem happy at school?
(学校では、うちの子は楽しそうにしていますか?)

What concerns do you have for my child?
(うちの子供について何か気になることはあるでしょうか?)

What does my child do during recess?
(うちの子供は、休み時間には何をしていますか?)

Is my child still crying at school?
(うちの子供は、園ではまだ泣いていますか?)

1-3. 対人関係

Is my child getting along well with other students?
(他の生徒と私の子供はうまく接することができていますか?)

Does my child share with others?
(うちの子供は、他の子とシェアできていますか?)

Does my child cooperate with others?
(うちの子供は、他の子供と協力的ですか?)

Who does my child play with at school?
(うちの子供は、学校では誰と遊んでいますか?)

How are my child’s social skills?
(うちの子供のソーシャルスキルはいかがでしょうか?)

Does my child usually spend recess at lunch time alone?
(うちの子供は、昼休みを一人で過ごしていますか?)

Is my child kind to others?
(うちの子供は他の子に親切にしていますか?)

Does my child have any problematic behaviors at school?
(うちの子供は、学校で何か問題行動は起こしていないですか?)

Have you noticed any difficulties my child is facing with his/her friends?
(友達との間で何か問題があると感じられたことはありますか?)

1-4. 食事、お昼寝、健康、安全面

Does my child finish everything for lunch?
(お昼は全部食べていますか?)

Does my child wake up during nap time?
(うちの子供は、お昼寝の時間に起きてしまいますか?)

What healthy snacks are recommended for school?
(健康的なおやつには、何が推奨されていますか?)

Is there a teacher watching while the students are playing in the playground?
(プレイグラウンドで遊んでいる間は、監視している先生はいらっしゃいますか?)

Please help with reapplying sunscreen for my child in the afternoon.
(午後にうちの子供が日焼け止めを塗り直すのを手伝ってもらえますか?)

Where do the children play when it’s raining?
(雨の日はどこで遊びますか?)

1-5. 学習面

Does my child understand different shapes?
(うちの子供は、異なる形を理解していますか?)

What number can my child count to?
(うちの子供は、数字はいくつまで数えられますか?)

What kind of songs does my child sing at school?
(学校では、うちの子供はどのような歌を歌っていますか?)

What kind of games does my child play at school?
(学校では、うちの子供はどのようなゲームで遊んでいますか?)

How is my child doing so far?
(今のところ、うちの子供はいかがでしょうか?)

Is my child participating proactively in class?
(うちの子供は、クラスで積極的に参加していますか?)

What kind of books do you suggest my child read over the summer?
(夏休みの間にどのような本を読んだらよろしいでしょうか?)

Is there anything that my child needs to work on during the summer?
(夏の間に特に何かやっておくべき事柄はありますか?)

What kind of extracurricular activities are there at school?
(学校ではどのような課外活動がありますか?)

How is my child’s English ability compared with other classmates?
(英語の能力は他のクラスメートと比較してどうですか?)

Has my child’s English level improved since last year?
(昨年に比べて、うちの子供の英語のレベルは向上していますか?)

Is my child speaking more often in English at school compared to the beginning of the school year?
(新学年の始まりの頃と比べて、うちの子供は英語を多く話すようになってきていますか?)

How can we help as parents?
(親として、どのように手助けできますか?)

Is there a way to limit my child’s screen time?
(画面を見る時間を制限する方法はありますか?)

Are there any useful educational websites or apps?
(おすすめいただける便利な教育用のウェブサイトやアプリなどはありますか?)

How much reading is recommended in average?
(うちの子の年齢では平均的にどのくらいの読書をすればよろしいでしょうか?)

What books are grade-level?
(どの本が学年相応ですか?)

1-6. 進学

Will the school help in submitting the applications to another school?
(他校への出願提出を学校側は手伝ってくださいますか?)

Please write a recommendation letter.
(推薦状を書いてください。)

1-7. 保護者から学校側への要望、相談、報告

Please be aware that my child has allergies to peanuts.
(うちの子供はピーナッツのアレルギーがあることに留意して下さい。)

Please note that we do not want our child’s photo on social media.
(SNSに子供の写真を掲載しないでほしいです。)

He/She will be absent from the school for several weeks because he/she needs to be hospitalized.
(入院しないといけないので、数週間学校を休みます。)

He/She loves to challenge many things.
(彼/彼女は様々なことに挑戦する事が大好きです。)

We want what’s best for our child.
(我が子にとって最も良いことを望んでいます。)

Please give me an update about my son/daughter.
(学校での息子/娘の事について何かあれば逐一ご連絡いただきたいです。)

1-8. 保護者面談の後のご挨拶

Thank you for sharing a lot of information about our child today.
(本日は、子供について沢山の情報を共有していただき、ありがとうございました。)

Thank you for your precious time.
(貴重なお時間をありがとうございました。)

We will be in touch with you.
(今後ともよろしくお願いいたします。)

It was great to talk to you today.
(本日はお話できてとても良かったです。)

It was an excellent meeting today.
(本日は素晴らしいミーティングでした。)

Thank you always for your time and energy for our child.
(うちの子供に時間と熱意をそそいでくださって、いつもありがとうございます。)

It was a constructive talk today.
(本日は建設的なお話ができました。)

Thank you for a productive meeting today.
(成果があるミーティングをありがとうございました。)

It was a pleasure to talk to you today.
(本日はお話しできて光栄でした。)

2. 「キンダー」の保護者面談での英語(英会話)

2-1. 保護者面談での最初のご挨拶

Hello. I’m Keiko Kimura. I’m Kengo’s mother. It’s nice to meet you.
(こんにちは。木村恵子と申します。健吾の母です。お会いできて光栄です。)

Hello, Mr. Smith. I’m Keiko. Thank you for your time today.
(こんにちは、スミス先生。私は恵子です。本日はお時間を割いていただいてありがとうございます。)

2-2. 「うちの子大丈夫ですか?」「泣いてませんか?」という類の質問

Does my child seem happy at school?
(学校では、うちの子は楽しそうにしていますか?)

What concerns do you have for my child?
(うちの子供について何か気になることはあるでしょうか?)

What does my child do during recess?
(うちの子供は、休み時間には何をしていますか?)

Is my child still crying at school?
(うちの子供は、園ではまだ泣いていますか?)

2-3. 対人関係

Is my child getting along well with other students?
(他の生徒と私の子供はうまく接することができていますか?)

Does my child share with others?
(うちの子供は、他の子とシェアできていますか?)

Does my child cooperate with others?
(うちの子供は、他の子供と協力的ですか?)

Who does my child play with at school?
(うちの子供は、学校では誰と遊んでいますか?)

How are my child’s social skills?
(うちの子供のソーシャルスキルはいかがでしょうか?)

Does my child usually spend recess at lunch time alone?
(うちの子供は、昼休みを一人で過ごしていますか?)

Is my child kind to others?
(うちの子供は他の子に親切にしていますか?)

Does my child have any problematic behaviors at school?
(うちの子供は、学校で何か問題行動は起こしていないですか?)

Do you know if my child is being bullied?
(うちの子供がいじめにあっているかどうかご存知ですか?)

Have you noticed any difficulties my child is facing with his/her friends?
(友達との間で何か問題があると感じられたことはありますか?)

2-4. 食事、お昼寝、健康、安全面

Does my child finish everything for lunch?
(お昼は全部食べていますか?)

What healthy snacks are recommended for school?
(健康的なおやつには、何が推奨されていますか?)

Is there a teacher watching while the students are playing in the playground?
(プレイグラウンドで遊んでいる間は、監視している先生はいらっしゃいますか?)

Please help with reapplying sunscreen for my child in the afternoon.
(午後にうちの子供が日焼け止めを塗り直すのを手伝ってもらえますか?)

Where do the children play when it’s raining?
(雨の日はどこで遊びますか?)

2-5. 学習面

Does my child understand different shapes?
(うちの子供は、異なる形を理解していますか?)

What number can my child count to?
(うちの子供は、数字はいくつまで数えられますか?)

What kind of songs does my child sing at school?
(学校では、うちの子供はどのような歌を歌っていますか?)

What kind of games does my child play at school?
(学校では、うちの子供はどのようなゲームで遊んでいますか?)

How is my child doing so far?
(今のところ、うちの子供はいかがでしょうか?)

Is my child participating proactively in class?
(うちの子供は、クラスで積極的に参加していますか?)

What kind of books do you suggest my child read over the summer?
(夏休みの間にどのような本を読んだらよろしいでしょうか?)

Is there anything that my child needs to work on during the summer?
(夏の間に特に何かやっておくべき事柄はありますか?)

What kind of extracurricular activities are there at school?
(学校ではどのような課外活動がありますか?)

How is my child’s English ability compared with other classmates?
(英語の能力は他のクラスメートと比較してどうですか?)

Has my child’s English level improved since last year?
(昨年に比べて、うちの子供の英語のレベルは向上していますか?)

Is my child speaking more often in English at school compared to the beginning of the school year?
(新学年の始まりの頃と比べて、うちの子供は英語を多く話すようになってきていますか?)

How can we help as parents?
(親として、どのように手助けできますか?)

Is there a way to limit my child’s screen time?
(画面を見る時間を制限する方法はありますか?)

Are there any useful educational websites or apps?
(おすすめいただける便利な教育用のウェブサイトやアプリなどはありますか?)

How much reading is recommended in average?
(うちの子の年齢では平均的にどのくらいの読書をすればよろしいでしょうか?)

What books are grade-level?
(どの本が学年相応ですか?)

2-6. 進学

Will the school help in submitting the applications to another school?
(他校への出願提出を学校側は手伝ってくださいますか?)

Please write a recommendation letter.
(推薦状を書いてください。)

2-7. 保護者から学校側への要望、相談、報告

Please be aware that my child has allergies to peanuts.
(うちの子供はピーナッツのアレルギーがあることに留意して下さい。)

Please note that we do not want our child’s photo on social media.
(SNSに子供の写真を掲載しないでほしいです。)

I have concerns about my child’s mental health.
(子供の精神的な面で懸念があります。)

He/She will be absent from the school for several weeks because he/she needs to be hospitalized.
(入院しないといけないので、数週間学校を休みます。)

He/She loves to challenge many things.
(彼/彼女は様々なことに挑戦する事が大好きです。)

How can I motivate my son/daughter to study?
(どういう事をすれば息子/娘の学習意欲を高められるでしょうか?)

We want what’s best for our child.
(我が子にとって最も良いことを望んでいます。)

Please give me an update about my son/daughter.
(学校での息子/娘の事について何かあれば逐一ご連絡いただきたいです。)

2-8. 保護者面談の後のご挨拶

Thank you for sharing a lot of information about our child today.
(本日は、子供について沢山の情報を共有していただき、ありがとうございました。)

Thank you for your precious time.
(貴重なお時間をありがとうございました。)

We will be in touch with you.
(今後ともよろしくお願いいたします。)

It was great to talk to you today.
(本日はお話できてとても良かったです。)

It was an excellent meeting today.
(本日は素晴らしいミーティングでした。)

Thank you always for your time and energy for our child.
(うちの子供に時間と熱意をそそいでくださって、いつもありがとうございます。)

It was a constructive talk today.
(本日は建設的なお話ができました。)

Thank you for a productive meeting today.
(成果があるミーティングをありがとうございました。)

It was a pleasure to talk to you today.
(本日はお話しできて光栄でした。)

3. 「小学校」の保護者面談での英語(英会話)

3-1. 保護者面談での最初のご挨拶

Hello. I’m Keiko Kimura. I’m Kengo’s mother. It’s nice to meet you.
(こんにちは。木村恵子と申します。健吾の母です。お会いできて光栄です。)

Hello, Mr. Smith. I’m Keiko. Thank you for your time today.
(こんにちは、スミス先生。私は恵子です。本日はお時間を割いていただいてありがとうございます。)

3-2. 「うちの子大丈夫ですか?」という類の質問

Does my child seem happy at school?
(学校では、うちの子は楽しそうにしていますか?)

What concerns do you have for my child?
(うちの子供について何か気になることはあるでしょうか?)

What does my child do during recess?
(うちの子供は、休み時間には何をしていますか?)

3-3. 対人関係

Is my child getting along well with other students?
(他の生徒と私の子供はうまく接することができていますか?)

Does my child cooperate with others?
(うちの子供は、他の子供と協力的ですか?)

Who does my child play with at school?
(うちの子供は、学校では誰と遊んでいますか?)

How are my child’s social skills?
(うちの子供のソーシャルスキルはいかがでしょうか?)

Does my child usually spend recess at lunch time alone?
(うちの子供は、昼休みを一人で過ごしていますか?)

Is my child kind to others?
(うちの子供は他の子に親切にしていますか?)

Does my child have any problematic behaviors at school?
(うちの子供は、学校で何か問題行動は起こしていないですか?)

Do you know if my child is being bullied?
(うちの子供がいじめにあっているかどうかご存知ですか?)

Have you noticed any difficulties my child is facing with his/her friends?
(友達との間で何か問題があると感じられたことはありますか?)

3-4. 食事、健康、安全面

Does my child finish everything for lunch?
(お昼は全部食べていますか?)

What healthy snacks are recommended for school?
(健康的なおやつには、何が推奨されていますか?)

Is there a teacher watching while the students are playing in the playground?
(プレイグラウンドで遊んでいる間は、監視している先生はいらっしゃいますか?)

Please help with reapplying sunscreen for my child in the afternoon.
(午後にうちの子供が日焼け止めを塗り直すのを手伝ってもらえますか?)

Where do the children play when it’s raining?
(雨の日はどこで遊びますか?)

3-5. 学習面

How is my child doing so far?
(今のところ、うちの子供はいかがでしょうか?)

Is my child participating proactively in class?
(うちの子供は、クラスで積極的に参加していますか?)

Is my child getting the homework done on time?
(宿題は期限までにできていますか?)

Is my child submitting the homework by the due date? 
(宿題は期限内に提出できていますか?)

How much time should my child be spending on the homework?
(宿題にはどのくらいの時間を費やしているべきですか?)

Is my child participating proactively in school projects?
(うちの子供は、学校の課題に積極的に参加していますか?)

What subject (subjects) is my child having trouble with?
(うちの子供は、どの科目で苦戦していますか?)

What subject (subjects) is my child good at?
(うちの子供は、どの科目が得意ですか?)

Does my child understand addition?
(うちの子供は、足し算を理解していますか?)

Does my child understand subtraction?
(うちの子供は、引き算を理解していますか?)

Does my child understand multiplication?
(うちの子供は、掛け算を理解していますか?)

Does my child understand division?
(うちの子供は、割り算を理解していますか?)

Is my child having difficulty in spelling?
(うちの子供は、スペリングで苦戦していますか?)

How can I help to improve my child’s spelling skills?
(子供のスペリングのスキルが向上するように、私はどのように手助けすれば良いと思われますか?)

Can you please explain why my child received a “Satisfactory” instead of an “Exceeding?”
(うちの子供がなぜ「優」ではなく、「良」をもらったのか説明していただけますか?)

Which elective do you recommend for my child next year?
(うちの子供には、来年どの選択科目をお勧めされますか?)

Does my child take lead for discussions at school?
(うちの子供は学校での議論で先導をとっていますか?)

Does class participation (such as raising your hand) affect the report card?
(クラスへの参加の積極性(手を挙げて発言するなど)は成績に関係してきますか?)

What kind of books do you suggest my child read over the summer?
(夏休みの間にどのような本を読んだらよろしいでしょうか?)

Is there anything that my child needs to work on during the summer?
(夏の間に特に何かやっておくべき事柄はありますか?)

What kind of extracurricular activities are there at school?
(学校ではどのような課外活動がありますか?)

How is my child’s English ability compared with other classmates?
(英語の能力は他のクラスメートと比較してどうですか?)

Has my child’s English level improved since last year?
(昨年に比べて、うちの子供の英語のレベルは向上していますか?)

Is my child speaking more often in English at school compared to the beginning of the school year?
(新学年の始まりの頃と比べて、うちの子供は英語を多く話すようになってきていますか?)

Is my child doing well in math (mathematics)?
(うちの子供は数学はよくできていますか?)

How is my child doing in history?
(うちの子供は、歴史ではどうでしょうか?)

How can we help as parents?
(親として、どのように手助けできますか?)

Is there a way to limit my child’s screen time?
(画面を見る時間を制限する方法はありますか?)

Are the pop quizzes included in the grade?
(抜き打ちテストの結果も成績に反映されますか?)

Can you please explain the grading system?
(成績をつけられる基準などを教えていただけますか?)

Can my child retake the test?
(子供が追試を受ける事は可能ですか?)

Are there any useful educational websites or apps?
(おすすめいただける便利な教育用のウェブサイトやアプリなどはありますか?)

How much reading is recommended in average?
(うちの子の年齢では平均的にどのくらいの読書をすればよろしいでしょうか?)

What books are grade-level?
(どの本が学年相応ですか?)

How much does homework affect the grade?
(宿題は成績にどれくらい関係してきますか?)

How much do group assignments affect the report card?
(グループの課題は成績にどれくらい関係してきますか?)

3-6. 進学

Is it possible for my child to skip a grade?
(うちの子供は飛び級をすることは可能でしょうか?)

Will the school help in submitting the applications to another school?
(他校への出願提出を学校側は手伝ってくださいますか?)

My child would like to go to a boarding school in London.
(ロンドンにあるボーディングスクールに行きたいそうです。)

Please write a recommendation letter.
(推薦状を書いてください。)

3-7. 保護者から学校側への要望、相談、報告

Please be aware that my child has allergies to peanuts.
(うちの子供はピーナッツのアレルギーがあることに留意して下さい。)

Please note that we do not want our child’s photo on social media.
(SNSに子供の写真を掲載しないでほしいです。)

We have problems at home that might affect my child’s grades.
(家庭内で問題があり、子供の成績に影響を及ぼすかもしれません。)

I have concerns about my child’s mental health.
(子供の精神的な面で懸念があります。)

He/She does not finish his/her homework in time.
(彼/彼女は、期限までに宿題を終わらせないのです。)

He/She will be absent from the school for several weeks because he/she needs to be hospitalized.
(入院しないといけないので、数週間学校を休みます。)

My son/daughter does not tell me anything about school.
(学校のことを息子/娘は何も話してくれません。)

We think he/she needs a more challenging environment.
(彼/彼女にはもっと挑戦できる環境が必要だと思います。)

He/She has trouble raising his/her hand because he/she is shy.
(彼/彼女は恥ずかしがりなので、(授業中に)手を挙げるのを躊躇してしまうようです。)

He/She loves to challenge many things.
(彼/彼女は様々なことに挑戦する事が大好きです。)

His/Her writing skills have improved because of your help.
(先生のおかげで、彼/彼女の文章力が向上しました。)

He/She is trying very hard at math, but he/she cannot get good scores on the tests.
(彼/彼女は数学の勉強をとても頑張っているのですが、テストで良い点数をとれないみたいです。)

How can I motivate my son/daughter to study?
(どういう事をすれば息子/娘の学習意欲を高められるでしょうか?)

His/Her extracurricular takes time away from his/her studies.
(彼/彼女の課外活動が勉強する時間を奪っています。)

He/She needs more time to think about which elective to take.
(彼/彼女は、どの選択科目をとるかについて考える時間がもっと必要です。)

He/She wants to think about which second language to take a little longer.
(彼/彼女は、どの第二か国語をとるのか、もう少し考えたいみたいです。)

We want what’s best for our child.
(我が子にとって最も良いことを望んでいます。)

Please give me an update about my son/daughter.
(学校での息子/娘の事について何かあれば逐一ご連絡いただきたいです。)

3-8. 保護者面談の後のご挨拶

Thank you for sharing a lot of information about our child today.
(本日は、子供について沢山の情報を共有していただき、ありがとうございました。)

Thank you for your precious time.
(貴重なお時間をありがとうございました。)

We will be in touch with you.
(今後ともよろしくお願いいたします。)

It was great to talk to you today.
(本日はお話できてとても良かったです。)

It was an excellent meeting today.
(本日は素晴らしいミーティングでした。)

Thank you always for your time and energy for our child.
(うちの子供に時間と熱意をそそいでくださって、いつもありがとうございます。)

It was a constructive talk today.
(本日は建設的なお話ができました。)

Thank you for a productive meeting today.
(成果があるミーティングをありがとうございました。)

It was a pleasure to talk to you today.
(本日はお話しできて光栄でした。)

4. 「中学校」の保護者面談での英語(英会話)

4-1. 保護者面談での最初のご挨拶

Hello. I’m Keiko Kimura. I’m Kengo’s mother. It’s nice to meet you.
(こんにちは。木村恵子と申します。健吾の母です。お会いできて光栄です。)

Hello, Mr. Smith. I’m Keiko. Thank you for your time today.
(こんにちは、スミス先生。私は恵子です。本日はお時間を割いていただいてありがとうございます。)

4-2. 「うちの子大丈夫ですか?」という類の質問

Does my child seem happy at school?
(学校では、うちの子は楽しそうにしていますか?)

What concerns do you have for my child?
(うちの子供について何か気になることはあるでしょうか?)

4-3. 対人関係

Does my child cooperate with others?
(うちの子供は、他の子供と協力的ですか?)

How are my child’s social skills?
(うちの子供のソーシャルスキルはいかがでしょうか?)

Does my child usually spend recess at lunch time alone?
(うちの子供は、昼休みを一人で過ごしていますか?)

Do you know if my child is being bullied?
(うちの子供がいじめにあっているかどうかご存知ですか?)

Have you noticed any difficulties my child is facing with his/her friends?
(友達との間で何か問題があると感じられたことはありますか?)

4-4. 学習面

How is my child doing so far?
(今のところ、うちの子供はいかがでしょうか?)

Is my child getting the homework done on time?
(宿題は期限までにできていますか?)

Is my child submitting the homework by the due date? 
(宿題は期限内に提出できていますか?)

How much time should my child be spending on the homework?
(宿題にはどのくらいの時間を費やしているべきですか?)

Is my child participating proactively in school projects?
(うちの子供は、学校の課題に積極的に参加していますか?)

What subject (subjects) is my child having trouble with?
(うちの子供は、どの科目で苦戦していますか?)

What subject (subjects) is my child good at?
(うちの子供は、どの科目が得意ですか?)

Does my child understand multiplication?
(うちの子供は、掛け算を理解していますか?)

Does my child understand division?
(うちの子供は、割り算を理解していますか?)

Can you please explain why my child received a “Satisfactory” instead of an “Exceeding?”
(うちの子供がなぜ「優」ではなく、「良」をもらったのか説明していただけますか?)

Which elective do you recommend for my child next year?
(うちの子供には、来年どの選択科目をお勧めされますか?)

Does my child take lead for discussions at school?
(うちの子供は学校での議論で先導をとっていますか?)

Does class participation (such as raising your hand) affect the report card?
(クラスへの参加の積極性(手を挙げて発言するなど)は成績に関係してきますか?)

What kind of books do you suggest my child read over the summer?
(夏休みの間にどのような本を読んだらよろしいでしょうか?)

Is there anything that my child needs to work on during the summer?
(夏の間に特に何かやっておくべき事柄はありますか?)

What kind of extracurricular activities are there at school?
(学校ではどのような課外活動がありますか?)

Is my child doing well in math (mathematics)?
(うちの子供は数学はよくできていますか?)

How is my child doing in history?
(うちの子供は、歴史ではどうでしょうか?)

How is my child doing in his/her electives?
(うちの子供は、選択科目ではどうでしょうか?)

How can we help as parents?
(親として、どのように手助けできますか?)

Is there a way to limit my child’s screen time?
(画面を見る時間を制限する方法はありますか?)

Are the pop quizzes included in the grade?
(抜き打ちテストの結果も成績に反映されますか?)

Can you please explain the grading system?
(成績をつけられる基準などを教えていただけますか?)

Can my child retake the test?
(子供が追試を受ける事は可能ですか?)

Are there any useful educational websites or apps?
(おすすめいただける便利な教育用のウェブサイトやアプリなどはありますか?)

How much reading is recommended in average?
(うちの子の年齢では平均的にどのくらいの読書をすればよろしいでしょうか?)

What books are grade-level?
(どの本が学年相応ですか?)

How much does homework affect the grade?
(宿題は成績にどれくらい関係してきますか?)

How much do group assignments affect the report card?
(グループの課題は成績にどれくらい関係してきますか?)

4-5. 進学

Is it possible for my child to skip a grade?
(うちの子供は飛び級をすることは可能でしょうか?)

Will the school help in submitting the applications to another school?
(他校への出願提出を学校側は手伝ってくださいますか?)

My child would like to study American Literature in the future.
(うちの子供は、将来はアメリカ文学について勉強したいそうです。)

My child would like to go to a boarding school in London.
(ロンドンにあるボーディングスクールに行きたいそうです。)

Please write a recommendation letter.
(推薦状を書いてください。)

4-6. 保護者から学校側への要望、相談、報告

Please be aware that my child has allergies to peanuts.
(うちの子供はピーナッツのアレルギーがあることに留意して下さい。)

Please note that we do not want our child’s photo on social media.
(SNSに子供の写真を掲載しないでほしいです。)

We have problems at home that might affect my child’s grades.
(家庭内で問題があり、子供の成績に影響を及ぼすかもしれません。)

I have concerns about my child’s mental health.
(子供の精神的な面で懸念があります。)

He/She does not finish his/her homework in time.
(彼/彼女は、期限までに宿題を終わらせないのです。)

He/She will be absent from the school for several weeks because he/she needs to be hospitalized.
(入院しないといけないので、数週間学校を休みます。)

My son/daughter does not tell me anything about school.
(学校のことを息子/娘は何も話してくれません。)

We think he/she needs a more challenging environment.
(彼/彼女にはもっと挑戦できる環境が必要だと思います。)

He/She has trouble raising his/her hand because he/she is shy.
(彼/彼女は恥ずかしがりなので、(授業中に)手を挙げるのを躊躇してしまうようです。)

He/She loves to challenge many things.
(彼/彼女は様々なことに挑戦する事が大好きです。)

His/Her writing skills have improved because of your help.
(先生のおかげで、彼/彼女の文章力が向上しました。)

He/She is trying very hard at math, but he/she cannot get good scores on the tests.
(彼/彼女は数学の勉強をとても頑張っているのですが、テストで良い点数をとれないみたいです。)

How can I motivate my son/daughter to study?
(どういう事をすれば息子/娘の学習意欲を高められるでしょうか?)

His/Her extracurricular takes time away from his/her studies.
(彼/彼女の課外活動が勉強する時間を奪っています。)

He/She needs more time to think about which elective to take.
(彼/彼女は、どの選択科目をとるかについて考える時間がもっと必要です。)

He/She wants to think about which second language to take a little longer.
(彼/彼女は、どの第二か国語をとるのか、もう少し考えたいみたいです。)

We want what’s best for our child.
(我が子にとって最も良いことを望んでいます。)

Please give me an update about my son/daughter.
(学校での息子/娘の事について何かあれば逐一ご連絡いただきたいです。)

4-7. 保護者面談の後のご挨拶

Thank you for sharing a lot of information about our child today.
(本日は、子供について沢山の情報を共有していただき、ありがとうございました。)

Thank you for your precious time.
(貴重なお時間をありがとうございました。)

We will be in touch with you.
(今後ともよろしくお願いいたします。)

It was great to talk to you today.
(本日はお話できてとても良かったです。)

It was an excellent meeting today.
(本日は素晴らしいミーティングでした。)

Thank you always for your time and energy for our child.
(うちの子供に時間と熱意をそそいでくださって、いつもありがとうございます。)

It was a constructive talk today.
(本日は建設的なお話ができました。)

Thank you for a productive meeting today.
(成果があるミーティングをありがとうございました。)

It was a pleasure to talk to you today.
(本日はお話しできて光栄でした。)

5. 「高校」の保護者面談での英語(英会話)

5-1. 保護者面談での最初のご挨拶

Hello. I’m Keiko Kimura. I’m Kengo’s mother. It’s nice to meet you.
(こんにちは。木村恵子と申します。健吾の母です。お会いできて光栄です。)

Hello, Mr. Smith. I’m Keiko. Thank you for your time today.
(こんにちは、スミス先生。私は恵子です。本日はお時間を割いていただいてありがとうございます。)

5-2. 「うちの子大丈夫ですか?」という類の質問

Does my child seem happy at school?
(学校では、うちの子は楽しそうにしていますか?)

What concerns do you have for my child?
(うちの子供について何か気になることはあるでしょうか?)

5-3. 対人関係

Does my child cooperate with others?
(うちの子供は、他の子供と協力的ですか?)

How are my child’s social skills?
(うちの子供のソーシャルスキルはいかがでしょうか?)

Does my child usually spend recess at lunch time alone?
(うちの子供は、昼休みを一人で過ごしていますか?)

Do you know if my child is being bullied?
(うちの子供がいじめにあっているかどうかご存知ですか?)

Have you noticed any difficulties my child is facing with his/her friends?
(友達との間で何か問題があると感じられたことはありますか?)

5-4. 学習面

How is my child doing so far?
(今のところ、うちの子供はいかがでしょうか?)

Is my child getting the homework done on time?
(宿題は期限までにできていますか?)

Is my child submitting the homework by the due date? 
(宿題は期限内に提出できていますか?)

How much time should my child be spending on the homework?
(宿題にはどのくらいの時間を費やしているべきですか?)

Is my child participating proactively in school projects?
(うちの子供は、学校の課題に積極的に参加していますか?)

What subject (subjects) is my child having trouble with?
(うちの子供は、どの科目で苦戦していますか?)

What subject (subjects) is my child good at?
(うちの子供は、どの科目が得意ですか?)

Does my child take lead for discussions at school?
(うちの子供は学校での議論で先導をとっていますか?)

Does class participation (such as raising your hand) affect the report card?
(クラスへの参加の積極性(手を挙げて発言するなど)は成績に関係してきますか?)

What kind of books do you suggest my child read over the summer?
(夏休みの間にどのような本を読んだらよろしいでしょうか?)

Is there anything that my child needs to work on during the summer?
(夏の間に特に何かやっておくべき事柄はありますか?)

What kind of extracurricular activities are there at school?
(学校ではどのような課外活動がありますか?)

Is my child doing well in math (mathematics)?
(うちの子供は数学はよくできていますか?)

How is my child doing in history?
(うちの子供は、歴史ではどうでしょうか?)

How is my child doing in his/her electives?
(うちの子供は、選択科目ではどうでしょうか?)

How is my child doing in Biology?
(うちの子供は、生物ではどうでしょうか?)

How can we help as parents?
(親として、どのように手助けできますか?)

Is there a way to limit my child’s screen time?
(画面を見る時間を制限する方法はありますか?)

Are the pop quizzes included in the grade?
(抜き打ちテストの結果も成績に反映されますか?)

Can you please explain the grading system?
(成績をつけられる基準などを教えていただけますか?)

Can my child retake the test?
(子供が追試を受ける事は可能ですか?)

Are there any useful educational websites or apps?
(おすすめいただける便利な教育用のウェブサイトやアプリなどはありますか?)

How much reading is recommended in average?
(うちの子の年齢では平均的にどのくらいの読書をすればよろしいでしょうか?)

What books are grade-level?
(どの本が学年相応ですか?)

How much does homework affect the grade?
(宿題は成績にどれくらい関係してきますか?)

How much do group assignments affect the report card?
(グループの課題は成績にどれくらい関係してきますか?)

5-5. 進学

Is it possible for my child to skip a grade?
(うちの子供は飛び級をすることは可能でしょうか?)

What support does the school provide for applications to universities?
(大学の出願に際し、学校側はどのようなサポートを提供してされていますか?)

Will the school help in submitting the applications to another school?
(他校への出願提出を学校側は手伝ってくださいますか?)

We are thinking of receiving a sports scholarship.
(スポーツの奨学金を受けようと思っております。)

My child would like to study American Literature in the future.
(うちの子供は、将来はアメリカ文学について勉強したいそうです。)

My child would like to go to a boarding school in London.
(ロンドンにあるボーディングスクールに行きたいそうです。)

Please write a recommendation letter.
(推薦状を書いてください。)

Do you have an exchange program at this school?
(交換留学の制度はこの学校にありますか?)

5-6. 保護者から学校側への要望、相談、報告

Please be aware that my child has allergies to peanuts.
(うちの子供はピーナッツのアレルギーがあることに留意して下さい。)

Please note that we do not want our child’s photo on social media.
(SNSに子供の写真を掲載しないでほしいです。)

We have problems at home that might affect my child’s grades.
(家庭内で問題があり、子供の成績に影響を及ぼすかもしれません。)

I have concerns about my child’s mental health.
(子供の精神的な面で懸念があります。)

He/She does not finish his/her homework in time.
(彼/彼女は、期限までに宿題を終わらせないのです。)

He/She will be absent from the school for several weeks because he/she needs to be hospitalized.
(入院しないといけないので、数週間学校を休みます。)

My son/daughter does not tell me anything about school.
(学校のことを息子/娘は何も話してくれません。)

We think he/she needs a more challenging environment.
(彼/彼女にはもっと挑戦できる環境が必要だと思います。)

He/She has trouble raising his/her hand because he/she is shy.
(彼/彼女は恥ずかしがりなので、(授業中に)手を挙げるのを躊躇してしまうようです。)

He/She loves to challenge many things.
(彼/彼女は様々なことに挑戦する事が大好きです。)

His/Her writing skills have improved because of your help.
(先生のおかげで、彼/彼女の文章力が向上しました。)

He/She is trying very hard at math, but he/she cannot get good scores on the tests.
(彼/彼女は数学の勉強をとても頑張っているのですが、テストで良い点数をとれないみたいです。)

How can I motivate my son/daughter to study?
(どういう事をすれば息子/娘の学習意欲を高められるでしょうか?)

His/Her extracurricular takes time away from his/her studies.
(彼/彼女の課外活動が勉強する時間を奪っています。)

He/She needs more time to think about which elective to take.
(彼/彼女は、どの選択科目をとるかについて考える時間がもっと必要です。)

He/She wants to think about which second language to take a little longer.
(彼/彼女は、どの第二か国語をとるのか、もう少し考えたいみたいです。)

We want what’s best for our child.
(我が子にとって最も良いことを望んでいます。)

Please give me an update about my son/daughter.
(学校での息子/娘の事について何かあれば逐一ご連絡いただきたいです。)

5-7. 保護者面談の後のご挨拶

Thank you for sharing a lot of information about our child today.
(本日は、子供について沢山の情報を共有していただき、ありがとうございました。)

Thank you for your precious time.
(貴重なお時間をありがとうございました。)

We will be in touch with you.
(今後ともよろしくお願いいたします。)

It was great to talk to you today.
(本日はお話できてとても良かったです。)

It was an excellent meeting today.
(本日は素晴らしいミーティングでした。)

Thank you always for your time and energy for our child.
(うちの子供に時間と熱意をそそいでくださって、いつもありがとうございます。)

It was a constructive talk today.
(本日は建設的なお話ができました。)

Thank you for a productive meeting today.
(成果があるミーティングをありがとうございました。)

It was a pleasure to talk to you today.
(本日はお話しできて光栄でした。)

6. まとめ

いかがでしたでしょうか?

インターの保護者面談で先生に聞きたい事、伝えたい事は、沢山ありますよね。特に、まだお子様が小さいプリスクール、キンダー、小学校の間は、自分の子供を普段見てくれているインターの先生に、自分の言葉でしっかりと英語で質問をして、子供の事を確認したいという保護者の方は多いと思います。

冒頭でもご紹介しましたが、この質問、回答例100パターンの中にイメージされている英語(英会話)の例文がない場合でも、以下の「インターの先生への英語での質問&連絡例文120選!(保護者向け)」の記事や「インター面接での英語での質問&回答例50選!(保護者向け)」の記事の中には参考にしていただける英語(英会話)表現があるかもしれませんので、ご覧になって下さい。

ここでご紹介した保護者面談での英語の回答例だけでなく、保護者面談で更に込み入った事を話し込めるように英会話の力をつけたい、とお考えの方は、是非インターママ英会話でのレッスンをご検討下さい!

体験レッスンお申込みフォーム:
https://www.intermama.jp/trial/



Free Trial lesson

無料体験レッスン

pagetop